Dovolte, abych se s vámi podělila o příběh ze života. Týká se samozřejmě jazyků. Je tak trochu nevšední, proto si nalijte něco dobrého a na chvilku se začtěte.
Když jsem před víc než 15 lety přišla s nápadem nahradit nudné domácí úkoly každodenním poslechem nahrávek (tehdy ještě kazet a CD), setkávala jsem se zpočátku často s nepochopením.
„To je hloupost.“ „To nemůže fungovat,“ slýchala jsem ze svého okolí. Nejen od studentů, ale i od kolegů. A popravdě… slýchám to občas dodnes.
Tehdy jsem se nenechala odradit.
Poprvé jsem narazila na metodu, která kombinuje vědomý soustředěný poslech a podvědomý nesoustředěný poslech nahrávek, v r. 2003 v knize Very Birkenbihlové z Německa. Musím říct, že mě to zaujalo. Všechno to zapadalo do sebe a dávalo to smysl.
„Jako děti se přece také učíme odposlechem a nápodobou,“ říkala jsem si. Jazyk děti vnímají nejen, když se soustředí, ale i když si hrají a jsou zabrané do nějaké činnosti.
Dnes se to zdá až legrační, ale tehdy to byla objevná myšlenka.
Rozhodla jsem se to vyzkoušet. Zatímco jsem si k tématu hledala další informace, celý rok jsem sama na sobě testovala, jak mohu využít podvědomý pasivní poslech a kombinovat ho s aktivním soustředěným poslechem, abych si zlepšila porozumění v cizím jazyce.
Výsledky mě nadchly už po několika týdnech. Během ročního testování jsem postupně vypilovala postup, při kterém bylo možné kombinovat domácí poslech s jazykovou výukou, a vyvinula výukovou metodu pro individuální lekce i skupinové kurzy. Začala jsem zapojovat další studenty.
Největší nedůvěru budil podvědomý, neboli pasivní poslech.
„Jaký smysl má poslouchat nahrávky, aniž bych se na ně soustředil?“ Na podobné dotazy jsem odpovídala znovu a znovu.
Na svých studentech jsem přitom denně viděla výsledky. Rozdíl mezi těmi, kteří pravidelně cizí jazyk poslouchali, a těmi, kteří neposlouchali vůbec nebo velmi nepravidelně, byl propastný už po krátkém čase. Metoda měla úspěch a z kurzů jedné nadšené lektory tak rychle vznikla jazyková škola.
Testovala jsem i další možnosti jak poslech pro studium jazyků využít. Zjistila jsem například, že zlepšovat se v cizím jazyce je možné i ve spánku. Několik klíčových tipů o tom, jak s poslechem začít a jak se jeho prostřednictvím zlepšovat v angličtině a dalších jazycích, jsem shrnula také v e-booku Jak na poslech.
Přestože zpráva o podvědomém poslechu se už do světa mezitím pomalu rozšířila, po 15 letech ještě stále potkávám studenty i lektory, kteří podvědomý poslech znevažují a označují ho za nesmysl a ztrátu času.
Před několika měsíci se mi však dostalo příjemného zadostiučinění. Vyšla vědecká studie, která mi udělala radost. Prokazuje, že:
=> i pouhé pasivní vystavení se cizímu jazyku po dobu několika po sobě jdoucích dní vede k měřitelnému zlepšení schopnosti rozlišovat cizojazyčné zvuky a zlepšení porozumění.
„Tyto nové výsledky by mohly být využity v budoucnosti při učení cizích jazyků a hudební výchově. Možná, že v budoucnosti budou jazykové kurzy začínat sezeními, ve kterých budou studenti vystaveni pasivnímu příjmu zvuků v jazyce, který se učí. Studenti by mohli poslouchat cizí jazyk například během domácích prací nebo při běhání bez nutnosti soustředit se na cizojazyčné vjemy. Takto by si mohli vytrénovat mozek pro rozpoznávání odlišností v cizím jazyce a byli by připravenější na tradiční vyučování ve třídě, “ říká Jari Kurkela z Univerzity Jyväskylä ve Finsku.
Vědci se dlouho domnívali, že tato schopnost se v dětství ztrácí. Tato studie však prokazuje, že pasivní příjem cizího jazyka vytváří nové paměťové stopy a vede ke zlepšení porozumění i v dospělosti.
Kdybyste byli na mém místě, určitě byste také zajásali. Kolega z finské univerzity totiž svou vizí o budoucnosti jazykové výuky výstižně popsal to, co se studenty praktikujeme už 15 let. A protože těch studentů bylo už přes 2.500, vím „na tuty“, že to funguje.
Jsem si jistá, že tahle zpráva nepotěšila jenom mě, ale vykouzlí úsměv na tváři i mým milým studentům z Real English Clubu, kteří poslouchají angličtinu každý den a učí se sledováním zábavných videí a poslechem nahrávek a podcastů.
A pokud vás inspiruje k tomu, abyste využívali podvědomý poslech jako jednu z metod při učení se cizím jazykům, budu tomu ráda.
Aktualizováno 23. 1. 2024