Poslouchejte angličtinu třeba při práci! Výzkum potvrzuje, že pasivní poslech zlepšuje porozumění i v dospělosti.

Dovolte, abych se s vámi podělila o příběh ze života. Týká se samozřejmě jazyků. Je tak trochu nevšední, proto si nalijte něco dobrého a na chvilku se začtěte.

Když jsem před víc než 15 lety přišla s nápadem nahradit nudné domácí úkoly každodenním poslechem nahrávek (tehdy ještě kazet a CD), setkávala jsem se zpočátku často s nepochopením.

„To je hloupost.“ „To nemůže fungovat,“ slýchala jsem ze svého okolí. Nejen od studentů, ale i od kolegů. A popravdě… slýchám to občas dodnes.

Tehdy jsem se nenechala odradit.

Podvědomý poslech nejen v dětství

Poprvé jsem narazila na metodu, která kombinuje vědomý soustředěný poslech a podvědomý nesoustředěný poslech nahrávek, v r. 2003 v knize Very Birkenbihlové z Německa. Musím říct, že mě to zaujalo. Všechno to zapadalo do sebe a dávalo to smysl.

„Jako děti se přece také učíme odposlechem a nápodobou, říkala jsem si. Jazyk děti vnímají nejen, když se soustředí, ale i když si hrají a jsou zabrané do nějaké činnosti.

  • Co kdybychom začali jako dospělí poslouchat nahrávky v cizím jazyce pravidelně každý den?
  • Při snídani, na cestě do práce, při sportu, domácích pracích atd.?
  • Jak moc by se naše znalosti posunuly?

Dnes se to zdá až legrační, ale tehdy to byla objevná myšlenka.

Rozhodla jsem se to vyzkoušet. Zatímco jsem si k tématu hledala další informace, celý rok jsem sama na sobě testovala, jak mohu využít podvědomý pasivní poslech a kombinovat ho s aktivním soustředěným poslechem, abych si zlepšila porozumění v cizím jazyce.

Studenti se zlepšují v porozumění

Výsledky mě nadchly už po několika týdnech. Během ročního testování jsem postupně vypilovala postup, při kterém bylo možné kombinovat domácí poslech s jazykovou výukou, a vyvinula výukovou metodu pro individuální lekce i skupinové kurzy. Začala jsem zapojovat další studenty.

Největší nedůvěru budil podvědomý, neboli pasivní poslech.

„Jaký smysl má poslouchat nahrávky, aniž bych se na ně soustředil?“ Na podobné dotazy jsem odpovídala znovu a znovu.

Na svých studentech jsem přitom denně viděla výsledky. Rozdíl mezi těmi, kteří pravidelně cizí jazyk poslouchali, a těmi, kteří neposlouchali vůbec nebo velmi nepravidelně, byl propastný už po krátkém čase. Metoda měla úspěch a z kurzů jedné nadšené lektory tak rychle vznikla jazyková škola.

Testovala jsem i další možnosti jak poslech pro studium jazyků využít. Zjistila jsem například, že zlepšovat se v cizím jazyce je možné i ve spánku. Několik klíčových tipů o tom, jak s poslechem začít a jak se jeho prostřednictvím zlepšovat v angličtině a dalších jazycích, jsem shrnula také v e-booku Jak na poslech.

Přestože zpráva o podvědomém poslechu se už do světa mezitím pomalu rozšířila, po 15 letech ještě stále potkávám studenty i lektory, kteří podvědomý poslech znevažují a označují ho za nesmysl a ztrátu času.

Finové přišli na to, že to funguje

Před několika měsíci se mi však dostalo příjemného zadostiučinění. Vyšla vědecká studie, která mi udělala radost. Prokazuje, že:

=> i pouhé pasivní vystavení se cizímu jazyku po dobu několika po sobě jdoucích dní vede k měřitelnému zlepšení schopnosti rozlišovat cizojazyčné zvuky a zlepšení porozumění.

„Tyto nové výsledky by mohly být využity v budoucnosti při učení cizích jazyků a hudební výchově. Možná, že v budoucnosti budou jazykové kurzy začínat sezeními, ve kterých budou studenti vystaveni pasivnímu příjmu zvuků v jazyce, který se učí. Studenti by mohli poslouchat cizí jazyk například během domácích prací nebo při běhání bez nutnosti soustředit se na cizojazyčné vjemy. Takto by si mohli vytrénovat mozek pro rozpoznávání odlišností v cizím jazyce a byli by připravenější na tradiční vyučování ve třídě, “ říká Jari Kurkela z Univerzity Jyväskylä ve Finsku.

Vědci se dlouho domnívali, že tato schopnost se v dětství ztrácí. Tato studie však prokazuje, že pasivní příjem cizího jazyka vytváří nové paměťové stopy a vede ke zlepšení porozumění i v dospělosti.

Už přes 15 let posloucháme podvědomě

Kdybyste byli na mém místě, určitě byste také zajásali. Kolega z finské univerzity totiž svou vizí o budoucnosti jazykové výuky výstižně popsal to, co se studenty praktikujeme už 15 let. A protože těch studentů bylo už přes 2.500, vím „na tuty“, že to funguje.

Jsem si jistá, že tahle zpráva nepotěšila jenom mě, ale vykouzlí úsměv na tváři i mým milým studentům z Real English Clubu, kteří poslouchají angličtinu každý den a učí se sledováním zábavných videí a poslechem nahrávek a podcastů.

A pokud vás inspiruje k tomu, abyste využívali podvědomý poslech jako jednu z metod při učení se cizím jazykům, budu tomu ráda.

Aktualizováno 23. 1. 2024

Petra Šolcová
je lektorka anglického jazyka a jazykový kouč. Už 20 let pomáhá dospělým ve věku od 20 do 100 let jednou provždy překonat jazykovou bariéru a proměnit jejich životní sny ve skutečnost. Aby mohli cestovat, sledovat filmy v originále, otevřeli si cestu k novým pracovním příležitostem, zkrátka aby měli svět jako na dlani.

Petra je autorka Real English Clubu, největšího českého online klubu pro studenty angličtiny, online kurzu Angličtina na cesty a 3měsíčního intenzivního online kurzu Jazyková výzva.

Petřinými online kurzy efektivního učení angličtiny se zaměřením na porozumění a mluvení už prošlo přes 60.000 účastníků. Více o Petře>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů