MŮJ PŘÍBĚH

JMENUJI SE PETRA ŠOLCOVÁ
a jsem online lektorka angličtiny a Neurolanguage Coach®.
Pomáhám lidem ve věku 20 až 100 let jednou provždy překonat jazykovou bariéru. Do jazyků jsem se zamilovala už v dětství, ale stejně jako většina studentů jsem na začátku nevěděla jak na to a můj vytoužený cíl, že budu jednou mluvit plynně, se zdál v nedohlednu.
Dnes sleduji filmy a seriály v šesti jazycích a dalšími jazyky se domluvím na základní úrovni při cestování. Jazyky jsou mým velkým koníčkem. Tlumočím, školím lektory, vyučuji studenty ze všech koutů světa a ukazuji jim, jak ušetřit čas a ovládnout angličtinu a další jazyky s úsměvem – bez stresu a zbytečného úsilí.
Od dětství jsem chtěla umět jazyky. Moc jsem si přála sledovat filmy v originále, cestovat do vzdálených zemí a povídat si s cizinci. Odhodlání mi nechybělo. A tak jsem se do učení pustila naplno. Hodně jsem četla a učila se slovíčka a gramatiku, ale přesto jsem měla pocit, že to pořád není ono.
Chtěla jsem hlavně rozumět a mluvit. Ale právě to se mi nedařilo tak, jak bych si přála. "Asi nemám na jazyky talent", myslela jsem si. Tou dobou jsem přitom ve škole v jazycích vynikala. Sama jsem ale spokojená nebyla.
Ptala jsem se proto lektorů, jak dosáhli plynulého projevu oni. Pokaždé se ale nakonec ukázalo, že k tomu dospěli dlouhými léty učení, pobyty v zahraničí nebo studiem anglistiky na vysoké škole a že s dalšími cizími jazyky sami také bojují. "Přece musí existovat nějaký snazší způsob", napadalo mě.
Začala jsem pátrat po efektivních studijních metodách a technikách a testovala je v praxi. Postupně, jednu po druhé. Byla jsem mezi prvními studenty, kteří v 90. letech začali používat softwary s algoritmem pro plánované učení slovní zásoby, předchůdce dnešních chytrých aplikací s SRS. Přesto, srovnám-li svůj tehdejší způsob učení s tím, jak se učím jazyky dnes, musím říct, že to byla docela makačka.
Dnes už vím, že jsem se učila spoustu zbytečností, které k cíli nevedly. S některými jazyky jsem začínala mnohokrát od začátku... Zkrátka, udělala jsem všechny chyby, které můžete jako student bez odborného vedení od někoho, kdo si sám celým procesem prošel od startu do cíle úspěšně už několikrát, udělat.
Dvooborové studium anglické a německé filologie na vysoké škole mě neskutečně bavilo. Prošla jsem jím hravě. Ale paradoxně, teprve až když jsem se učila svůj šestý, sedmý jazyk, tak jsem konečně začala mít pocit, že už vím, jak na to.
Přišla jsem na to jak postupovat, abych brzy začala rozumět novému jazyku a jak se rozmluvit, aniž bych učením strávila dlouhé roky. Nestalo se to ze dne na den. Postupně jsem během let objevila metody a postupy, díky kterým se lze jazyky učit zábavně, s výsledky a s menší časovou náročností, než jak to známe ze školy.

Lektorkou řízením osudu
Cizím jazykům se profesně věnuji už 20 let, a jak už to bývá, k mé profesi mě zavála náhoda. Nebo osud, chcete-li. Ještě na škole jsem si myslela, že já ve vzdělávání rozhodně nikdy pracovat nebudu. Ani omylem. Vrhla jsem se na studium překladatelství a tlumočnictví, kam mě to táhlo. Ve druhém ročníku VŠ jsem se ale vdala. Z lásky. Nikoli z nerozumu. (I když… jak se to vezme, že? ;)) A přišly povinnosti.
Bez druhého příjmu bychom nevyžili, takže jsem si začala vydělávat výukou angličtiny a němčiny. Začala jsem při vysoké škole o víkendech učit dospělé. Doma v podkrovním bytě. A každý týden tak překonávala ve starém polorozpadlém autě vzdálenost 250 km tím nejdobrodružnějším česko-polským terénem za svým „milým“. O zážitky z cest nebyla nouze. Nasazování řetězů v horách ve vánici, sněhové jazyky, jízda s upadlým výfukem, přetrhnuté brzdové lanko za jízdy, srážky se zvěří…
Nevěřili byste jak silná je motivace dojet, když na vás na druhé straně kromě natěšeného novomanžela čekají dvě desítky studentů, kteří mají zaplacené lekce.
Ke svému překvapení jsem při práci s dospělými zjistila, že mě výuka jazyků baví. A taky, že na to mám talent. Studenti mě začali vyhledávat. A zůstali mi věrní i poté, co jsem odcestovala na stipendijní studijní pobyt na celý rok do Irska.
Hned první den po dokončení VŠ jsem oběhla všechny úřady a třímala v ruce své první dva živnostenské listy – jeden na tlumočení a překlady a druhý samozřejmě na výuku jazyků.
Po hlavě jsem se pustila do podnikání.

Učím "jinak" a vzniká jazyková škola
Brzy se rozkřiklo, že nějaká slečna učí v malém městečku jazyky nějak jinak… že se tam hodně mluví, že nejsou úkoly, místo toho poslech cédéček a kazet (jo, natáčela jsem pro všechny studenty kazety… takový jsem byla blázen) a z pár desítek studentů byly najednou stovky. A já ve svých 25 letech přemýšlela co dál. A tak vznikla jazyková škola.
Přicházeli noví lektoři. Školila jsem je ve výukové metodě, kterou jsem postupně vyvinula. Zúročila jsem přitom roky vlastního hledání efektivních studijních metod, po kterých jsem se zápalem pátrala v literatuře a kurzech s alternativními způsoby výuky. Vznikla poslechově-komunikativní výuková metoda, kterou si studenti rychle oblíbili.
Každý nový lektor procházel speciálním 30 hodinovým školením, než šel na svou první vyučovací hodinu. Na kvalitě výuky mi hodně záleželo.

Studentů přibývalo, ale kvalitních lektorů nebylo dostatek. A tak jsem si některé vychovala od píky z řad vlastních studentů a dávala příležitost novým lektorským talentům. Pak přišly další pobočky a už to jelo.
V době rozkvětu škola obsluhovala 1.000 studentů ročně, měla 30 zaměstnanců, akreditaci MŠMT a byla nejlépe vybavenou jazykovou školou v kraji. Měla jsem takovouhle hlavu, ale zároveň mě to moc bavilo. Především práce s lidmi a skvělými lektory.
Abych nevyšla ze cviku v tlumočení a překladech, vybírala jsem si z množství překladatelských a tlumočnických zakázek, které k nám do jazykové školy přicházely, ty, které jsem zajišťovala osobně. Přitom jsem dál studovala. Dvě další univerzitní studia v oboru. A s nadšením jsem sledovala nejnovější trendy a novinky ve vzdělávání, kterými se to v digitální době začalo jen hemžit.
Učím studenty od Vancouveru po Tokio
Školu jsem před časem po 11 letech působení prodala. Chtěla jsem mít časový prostor pro rodinu. Měla jsem také spoustu jiných nápadů a chtěla začít dělat něco nového. Jsem kreativec a pocit svázaných křídel a zajetých kolejí mi už nevyhovoval.
A tak jsem se v r. 2015 pustila do online výuky, která mě moc lákala. Od té doby učím online studenty ze všech koutů světa angličtinu, němčinu a češtinu a vytvářím online kurzy, ve kterých předávám know-how, které jsem v posledních 25 letech získala.
V mém životě teď figurují dvě stejně stará miminka. Prvním je můj malý syn. Druhým je Englishka s online kurzy a...
největším českým online klubem pro angličtináře, ve kterém pomáhám téměř 1.000 dospělým ve věku 20 až 100 let jednou provždy překonat jazykovou bariéru a zlepšit se v porozumění a mluvení v angličtině.
- Aby se nebáli promluvit a už nikdy se necítili před rodinou a kolegy nesví, protože nerozumí a nedomluví se.
- A aby si prožili tu obrovskou radost, která se dostaví, když najednou začnete rozumět novému jazyku a svět máte jako na dlani.
Jednou ročně také pořádám Jazykovou výzvu. Jde o online kurz pro ty, kteří chtějí se svými jazykovými dovednostmi pořádně zahýbat – bez dojíždění, z pohodlí domova, způsobem, který si sami vyberou. Tento online kurz jsem si zamilovala, protože už po 2–3 týdnech mi studenti nadšeně sdělují, že začali konečně rozumět mluvenému slovu, ač se jim to v předchozích letech nepodařilo.
Moje vzdělávání
A protože vzdělání není nikdy dost, stala jsem se také Neurolanguage Coachem a pomáhám druhým při individuálních konzultacích objevit jejich vlastní jazykovou cestu a seznamuji je se způsoby učení, které jsou “brain-friendly” (přátelské mozku).
- Rok jsem se také věnovala intenzivnímu kurzu konferenčního tlumočení pro evropské instituce
- a rok si rozšiřovala slovní zásobu a povědomí o anglofonním i českém právním systému na Karlově univerzitě v Praze.
- Absolvovala jsem také pověstnou Business School od Marie Forleo z USA,
- byla na několika studijních a výzkumných stážích na univerzitách v zahraničí
- a účastnila se v předešlých 20 letech řady metodických a didaktických kurzů.
Znalosti a poznání, které jsem za ta léta nabyla, šířím dál a budu ráda, když pomohou i vám.
Z Englishky mám velkou radost. Je to pro mě splněný sen. Mohu se věnovat rodině a zároveň přitom pomáhat stovkám studentů na dálku z domova, ačkoliv jsem na mateřské.

Cizí jazyky vyučuji v kurzech pro dospělé už 20 let. Za tu dobu jsem pomohla na 5.000 dospělým ve věku 20–100 let zlepšit se v angličtině - zejména v porozumění a mluvení.
Mými online kurzy efektivního učení angličtiny se zaměřením na porozumění a mluvení prošlo už více než 33.000 účastníků, a tak jsem si jistá, že mám řešení i pro vás!
Nebuďte na učení jazyků sami. Ukážu vám jak ovládnout angličtinu s úsměvem – bez stresu a zbytečného úsilí – a konečně docílit zlepšení v mluvení a porozumění, které na sobě pocítíte.