Chceme rozumět a mluvit anglicky, německy, francouzsky nebo španělsky a přitom většinu času čteme, píšeme, cvičíme se v gramatice, doplňujeme slovíčka a děláme cvičení všeho druhu. Neposloucháme a nemluvíme. Nebo jen minimálně.
Také se učíte tímto způsobem? Nejste v tom sami. Je to jeden z nejčastějších způsobů učení cizích jazyků na území bývalého Československa. Po zkušenostech s výukou studentů ze zahraničí si troufám říct: „na převážném území Evropy“. A přitom…
Kdysi nejrozšířenější školní metoda výuky jazyků, při které nejčastěji čteme, píšeme, doplňujeme cvičení, překládáme a učíme se slovíčka vytržená z kontextu z náhodného seznamu bez ohledu na jejich praktické využití, má své kořeny už v dobách antických.
Tehdy si jejím prostřednictvím studenti cizelovali klasickou řečtinu a latinu. Smyslem metody bylo zdokonalit se v cizím jazyce za účelem čtení klasických děl a psaní filozofických statí. Učení cizích jazyků se také považovalo za dobrou mentální rozcvičku.
Také vás láká čtení klasické literatury a je to ten hlavní důvod, proč se cizí jazyk učíte? Nejspíš asi ne, že?
Přesto se tímto způsobem často učíme. Trénujeme čtení a psaní namísto toho, abychom poslouchali a mluvili. V podstatě je to celkem pochopitelné. Mnozí z nás ani jiný způsob výuky cizích jazyků nepoznali.
Pokud nemáme štěstí na osvíceného lektora, který jde s dobou a sleduje aktuální trendy a vývoj ve výuce cizích jazyků, pak pravděpodobně nemáme nikoho, kdo by nás nasměroval a ukázal nám cestu, kudy se vydat.
A tak, když se chceme v cizím jazyce zlepšit, saháme po starých, (rádoby) osvědčených metodách. A to i navzdory tomu, že tato metoda – prokazatelně – desítky let zlepšení v porozumění a mluvení nepřináší.
Albert Einstein kdysi řekl: „Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“
Pokud jste z cizího jazyka maturovali nebo se k tomu teprve chystáte, a vaše paní učitelka vás po celou dobu učila převážně gramatiku, čtení, psaní a slovíčka, jistě mi dáte za pravdu, že představa plynně mluvit anglicky, německy nebo rusky na zadané téma po dobu 5 nebo – jak tomu bylo dříve – 15 minut, není úplně lákavá.
V dnešní době existují desítky metod a technik jak se naučit cizí jazyk mnohem efektivněji. Dobrý lektor je dokáže aktivně používat. Při výuce volí takové metody, které zohledňují to, v čem se chcete zlepšit právě vy. Dokáže vybrat způsob studia, který vás jednak baví a kterým si zároveň cizí jazyk osvojíte nejrychleji.
Je tu ale ještě jeden způsob. Cizí jazyk se můžete naučit úplně sami. V dnešní době je to velmi jednoduché.
Výhoda je, že tento způsob je nejen velmi efektivní, ale i levný. Nikdo vás také nebude nutit do ničeho, co vás nebaví nebo co dělat nechcete. Nemusíte se nikomu přizpůsobovat, nikam dojíždět a na komunikativní úroveň se můžete dostat během pár měsíců – na rozdíl od ne příliš efektivní výuky ve školách, která trvá mnohdy dlouhé roky.
Samostudium lze také snadno kombinovat s konverzací s českým lektorem nebo rodilým mluvčím na dálku přes Skype.
Ve 4 krocích vám prozradím jak na to
Pokud chcete vědět jak s cizím jazykem začít nebo ho znovu nastartovat, ráda vám ukážu cestu. Přihlaste se na můj webinář „4 kroky jak se RYCHLE zlepšit v cizím jazyce“. Je zdarma.
Místo si můžete zarezervovat zde: http://bit.ly/webinar-4kroky
Podívejte se na populárně-naučné video k tomuto tématu. Představuji v něm ve zkratce vývoj výuky cizích jazyků u nás a v zahraničí a zmiňuji, jakým způsobem ovlivnil trh s jazykovou výukou a učebnicemi v České republice a na Slovensku.