10 nejčastějších chyb začátečníků v angličtině (a jak se jim vyhnout)

Začít se učit angličtinu – nebo jakýkoliv nový jazyk – je skvělé dobrodružství. Každé nové slovíčko a každá věta, kterou zvládneme říct, nám přináší radost a posouvá nás o krok dál.

Poměrně brzy ale zjistíme, že anglická gramatika má jiná pravidla než ta česká. Právě to může pro začátečníky v angličtině představovat výzvu. Jen těžko se zbavujeme českého způsobu myšlení a zcela přirozeně máme tendenci skládat anglické věty tak, jak by zněly správně v našem rodném jazyce. Bohužel to, co dává smysl v češtině, nemusí být správně také v angličtině. A tak se stále dokola objevují ty stejné chyby.

Nebojte se, nejste v tom sami. Děje se to opravdu všem. A pokud si právě říkáte „Co s tím?“, odpověď najdete v dnešním článku. Podíváme se na 10 nejčastějších chybkteré trápí začátečníky v angličtině, a ukážeme si, jak se jim vyhnout jednou provždy.

Sloveso mít je v češtině velmi časté. Používáme ho v mnoha různých významech – od vyjádření vlastnictví až po popis pocitů, stavů nebo vlastností. Právě proto máme jako začátečníci tendenci používat sloveso have v těchto typech vět také v angličtině. Ne vždy je to ale správně.

Zkuste si přeložit následující věty do angličtiny. Právě u nich začátečníci nejčastěji chybují.
Ale pozor – sloveso have v nich tentokrát nepoužijeme.

Mám narozeniny.
Mám hlad.
Mám žízeň.
Ona má radost.
On má třicet let.
Zítra mají výročí.
Mám 170 cm.
My máme strach.

Víte, jak zní věty správně? V každodenní angličtině na ně můžeme natrefit velmi často, je tedy ideální naučit se je jako celek a nepřekládat je slovo po slovu. Jejich správné znění najdete níže. 

It’s my birthday. 🔊  (Mám narozeniny.)
I’m hungry. 🔊  (Mám hlad.)
I’m thirsty. 🔊  (Mám žízeň.)
She’s happy. 🔊  (Ona má radost.)
He’s thirty. 🔊  (On má třicet let.)
It’s their anniversary tomorrow. 🔊  (Zítra mají výročí.)
I’m 170 centimetres tall. 🔊  (Mám 170 cm.)
We are afraid. 🔊  (My máme strach.)

V češtině je slovosled poměrně volný – i když změníme pořadí slov, význam věty často zůstane stejný. Jak už ale správně tušíte, v angličtině to takto nefunguje. Anglický slovosled má pevně daný pořádek a když ho porušíme, věta nemusí být srozumitelná, nebo dokonce úplně změní význam.

Pro správný slovosled v angličtině si musíme zapamatovat pravidlo SVOMPT. Každé písmeno zastupuje jeden větný člen.
S – Subject (podmět – kdo něco dělá)
V – Verb (sloveso – co dělá)
O – Object (předmět – co nebo koho)
M – Manner (způsob – jak)
P – Place (místo – kde)
T – Time (čas – kdy)

SVOMPT
She
(Ona
reads
čte
a book
knihu
quickly
rychle
at home
doma
every evening. 🔊
každý večer.)

Ne každá anglická věta musí obsahovat všechny větné členy. V běžné komunikaci se navíc často používají kratší věty.

SVT
We
(My
get up
vstáváme
early 🔊 .
brzy.)
SVOP
They
(Oni
play
hrají
football
fotbal
after school 🔊 .
po škole.)

TIP! Pokud si hned nezvládnete zapamatovat pořadí všech šesti částí věty, začněte jednodušeNejdůležitější je v oznamovací větě dodržet pořadí S-V-O, tedy podmět, sloveso, předmět. 

I tady nás může čeština snadno zmást. V češtině stačí jednoduše říct „V kuchyni je kočka.“ nebo „Na stole jsou klíče.“ V angličtině však u tohoto typu vět musíme použít speciální vazbu:
there is 🔊 (tam je) pro jednotné číslo
there are 🔊 (tam jsou) pro množné číslo

Zkuste si opět přeložit následující věty. Jak budou správně?

V pokoji je televize.
Na stěně jsou dva plakáty.
Vedle lednice je židle.
Pod stolem jsou hračky.

Správné odpovědi najdete níže.

There is a TV in the room. 🔊  (V pokoji je televize.)
There are two posters on the wall. 🔊  (Na stěně jsou dva plakáty.)
There is a chair next to the fridge. 🔊  (Vedle lednice je židle.)
There are toys under the table. 🔊  (Pod stolem jsou hračky.)

TIP! Pokud chceme naopak říct, že se někde něco nenachází, vazbu použijeme v záporu – there isn’t 🔊 (tam není), there aren’t 🔊 (tam nejsou).

Třetí osoba jednotného čísla (he, she, it) dává začátečníkům často zabrat. Neustále si připomínáme, že v přítomném prostém čase – tedy když mluvíme o pravidelných činnostech, zálibách nebo preferencích – musíme ke slovesu přidat koncovku -s nebo -es.
She works in the garden every day. 🔊 (Každý den pracuje na zahradě.)
He watches TV every evening. 🔊 (Každý večer se dívá na televizi.)

Jakmile si to ale konečně zapamatujeme přijde otázka a zápor a vše je opět jinak. V otázce u 3. osoby jednotného čísla použijeme pomocné sloveso does a významové sloveso zůstává v základním tvaru (bez -s).
Does she like music? 🔊 (Má ráda hudbu?)
Does he go to work by car? 🔊 (Jezdí do práce autem?)

V záporné větě použijeme doesn’t a sloveso opět zůstane v základním tvaru.
He doesn’t speak English. 🔊 (On nemluví anglicky.)
She doesn’t drink coffee. 🔊 (Ona nepije kávu.)

TIP! Nezapomeňte, že stejný princip platí také pro minulý čas.
V kladné větě použijeme sloveso v minulém tvaru, tedy s koncovkou -ed u pravidelných sloves nebo ve formě příčestí minulého u nepravidelných sloves.
I played football. 🔊  (Hrál/a jsem fotbal.)
She bought a new car. 🔊  (Koupila si nové auto.)

V otázce použijeme did, v záporu didn’thlavní sloveso opět zůstane v základním tvaru.
Did they have dinner?  🔊   (Večeřeli?)
He didn’t play the guitar.  🔊   (Nehrál na kytaru.)

V češtině můžeme některá slovesa použít v různých významech, zatímco v angličtině se pro jednotlivé situace používají odlišné výrazy. Typickým příkladem jsou slovesa půjčit a učit.

Slovesa borrow a lend
V angličtině musíme rozlišovat, jestli si něco půjčujeme my, nebo naopak někdo půjčuje něco nám.
borrow🔊 = půjčit si něco od někoho (něco si „beru“)
lend 🔊 = půjčit něco někomu (něco „dávám“)
I want to borrow a book from the library. 🔊  (Chci si půjčit knihu z knihovny.)
I lent him some money last week. 🔊  (Půjčil/a jsem mu minulý týden nějaké peníze.)

Slovesa learn a teach
Podobně je to se slovesem učit se, i zde musíme v angličtině rozlišit dva různé významy.
 learn 🔊 = učit se (něco se dovídám já)
teach 🔊 = učit, někoho něco naučit
I want to learn English. 🔊  (Chci se naučit anglicky.)
He is teaching his son how to catch a ball. 🔊  (Učí svého syna, jak chytit míč.)

TIP! Zkuste si tato slovesa spojit s konkrétními situacemi ze svého života a použít je ve větách, jejich význam se vám tak bude snáze pamatovat.

Mezi nejčastější chyby, kterých se v začátcích učení angličtiny dopouštíme, patří také zaměňování výrazů some a any. Význam těchto slov se může zdát podobný, ale každé z nich se v angličtině používá v jiném typu vět.  Pojďme se tedy podívat, jak to se some a any vlastně je.

Použití some
 Some používáme především v kladných větách, pokud mluvíme o neurčitém množství a následující podstatné jméno je v množném čísle, nebo je nepočitatelné.
I have some friends in London. 🔊  (Mám nějaké kamarády v Londýně.)
There is some yoghurt in the fridge. 🔊  (V lednici je nějaký jogurt.)

Použití any
Výraz any používáme většinou v záporných větách a otázkách.
I don’t have any money. 🔊  (Nemám žádné peníze.)
Are there any apples in the fridge? 🔊  (Jsou v lednici nějaká jablka?)

TIP! Pokud někomu něco nabízíme, použijeme some také v otázce.
Would you like some coffee? 🔊  (Dáš si kávu?)
Do you want some cake? 🔊  (Chceš dort?)

Začátečníci také často zaměňují slovesa do a make, obě totiž znamenají dělat, ale v angličtině mají odlišné použití.

Sloveso do
Sloveso do většinou používáme ve významu něco vykonávat – typicky jde o obecnou činnost, úkol, práci nebo povinnosti.
I do my homework after school. 🔊  (Po škole dělám domácí úkoly.)
I do the shopping every Friday. 🔊  (Každý pátek nakupuji.)

Sloveso make
Sloveso make se naopak používá, když něco vytváříme nebo vyrábíme – tedy když činností vznikne nějaký konkrétní výsledek.
I made a cake. 🔊  (Upekl/a jsem dort.)
She made breakfast for me. 🔊  (Nachystala mi snídani.)

Další častou chybou bývá nesprávné umístění spojení very much ve větě. V češtině je pro nás přirozené říct například „Velmi ráda nakupuje“ nebo „Velmi si užívá tanec.“ V angličtině ale musíme myslet na to, že příslovce very much patří až na konec věty.

She likes shopping very much. 🔊  (Velmi ráda nakupuje.)
They enjoy this job very much. 🔊  (Velmi si tu práci užívají.)

TIP! Pokud chceme říct, že něco máme opravdu hodně rádi, můžeme v angličtině použít také sloveso love.
I love dancing. 🔊  (Mám hodně rád/a tancování. / Miluju tancování.)

O našich zálibách a koníčcích často mluvíme hned na začátku, například při představování. Většinou se naučíme, že k tomu používáme slovesa jako:
like 🔊 (mít rád)
love 🔊 (milovat, mít velmi rád)
enjoy 🔊 (užívat si)
don’t like 🔊 (nemít rád)
hate 🔊 (nenávidět)

Nezapomeňte ale, že po těchto výrazech musí v angličtině následovat sloveso s koncovkou -ing.
I love swimming. 🔊  (Miluji plavání.)
I enjoy driving. 🔊  (Užívám si řízení.)
They hate cooking. 🔊  (Oni nenávidí vaření.)

Mnoho začátečníků se bojí mluvit anglicky. Mají pocit, že toho ještě neumí dost, a proto záměrně odkládají příležitosti ke komunikaci. Často se bojí, že udělají chybu, nebo že jim nikdo nebude rozumět. Pravda je ale taková, že právě trénink mluvení a výslovnosti nás může posunout nejvíc a nejrychleji.

Co tedy pomáhá? Tady je pár tipů:
Mluvte nahlas, i když jste sami – mluvte si pro sebe, čtěte nahlas anglické věty.
Poslouchejte a napodobujte – pusťte si krátké video, film nebo seriál. Poslouchejte, jak angličtina zní. Opakujte věty, výslovnost a intonaci.
Nebojte se chyb – jsou přirozenou součástí každého učení.
Hlavně mluvte – klidně pomalu a jednoduše, ale mluvte. Plynulost přijde časem.
Mluvení je dovednost – čím víc ji trénujete, tím jistější si v angličtině budete.

Na závěr bych ráda připomněla, že učit se cizí jazyk neznamená být perfektníChyby dělá každý z nás, důležité je učit se z nich. Každá věta, kterou zkusíte říct, vás posune o krok dál, a i malé zlepšení se počítá.
Angličtina není mnohdy otázkou talentu, ale tréninku, pravidelnosti a odvahy nebát se mluvit. A pokud se do toho chcete pustit naplno a konečně si v angličtině začít věřitpřidejte se na speciální vysílání zdarma, kde vám prozradím, proč většina lidí zbytečně ztrácí stovky hodin při učení angličtiny a jak vy můžete dosáhnout plynulosti za kratší čas a s menším úsilím.

SPECIÁLNÍ VYSÍLÁNÍ ZDARMA

ANGLIČTINA NA AUTOPILOTA

Od náhodného učení k systematickému pokroku

7. září 2025 od 19:00 hodin

Zjistěte, proč většina lidí zbytečně ztrácí stovky hodin při učení angličtiny a jak vy můžete dosáhnout plynulosti za kratší čas a s menším úsilím.

Těším se na vás zase příště – have a lovely day and keep learning!

Peťa
Englishka 🦊

Petra Šolcová
je lektorka anglického jazyka a jazykový kouč. Už 20 let pomáhá dospělým ve věku od 20 do 100 let jednou provždy překonat jazykovou bariéru a proměnit jejich životní sny ve skutečnost. Aby mohli cestovat, sledovat filmy v originále, otevřeli si cestu k novým pracovním příležitostem, zkrátka aby měli svět jako na dlani.

Petra je autorka Real English Clubu, největšího českého online klubu pro studenty angličtiny, online kurzu Angličtina na cesty a 3měsíčního intenzivního online kurzu Jazyková výzva.

Petřinými online kurzy efektivního učení angličtiny se zaměřením na porozumění a mluvení už prošlo přes 80.000 účastníků. Více o Petře>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *