Začít se učit angličtinu – nebo jakýkoliv nový jazyk – je skvělé dobrodružství. Každé nové slovíčko a každá věta, kterou zvládneme říct, nám přináší radost a posouvá nás o krok dál.
Poměrně brzy ale zjistíme, že anglická gramatika má jiná pravidla než ta česká. Právě to může pro začátečníky v angličtině představovat výzvu. Jen těžko se zbavujeme českého způsobu myšlení a zcela přirozeně máme tendenci skládat anglické věty tak, jak by zněly správně v našem rodném jazyce. Bohužel to, co dává smysl v češtině, nemusí být správně také v angličtině. A tak se stále dokola objevují ty stejné chyby.
Nebojte se, nejste v tom sami. Děje se to opravdu všem. A pokud si právě říkáte „Co s tím?“, odpověď najdete v dnešním článku. Podíváme se na 10 nejčastějších chyb, které trápí začátečníky v angličtině, a ukážeme si, jak se jim vyhnout jednou provždy.
Sloveso mít je v češtině velmi časté. Používáme ho v mnoha různých významech – od vyjádření vlastnictví až po popis pocitů, stavů nebo vlastností. Právě proto máme jako začátečníci tendenci používat sloveso have v těchto typech vět také v angličtině. Ne vždy je to ale správně.
Zkuste si přeložit následující věty do angličtiny. Právě u nich začátečníci nejčastěji chybují.
Ale pozor – sloveso have v nich tentokrát nepoužijeme.
Mám narozeniny.
Mám hlad.
Mám žízeň.
Ona má radost.
On má třicet let.
Zítra mají výročí.
Mám 170 cm.
My máme strach.
Víte, jak zní věty správně? V každodenní angličtině na ně můžeme natrefit velmi často, je tedy ideální naučit se je jako celek a nepřekládat je slovo po slovu. Jejich správné znění najdete níže.
It’s my birthday. 🔊 (Mám narozeniny.)
I’m hungry. 🔊 (Mám hlad.)
I’m thirsty. 🔊 (Mám žízeň.)
She’s happy. 🔊 (Ona má radost.)
He’s thirty. 🔊 (On má třicet let.)
It’s their anniversary tomorrow. 🔊 (Zítra mají výročí.)
I’m 170 centimetres tall. 🔊 (Mám 170 cm.)
We are afraid. 🔊 (My máme strach.)
V češtině je slovosled poměrně volný – i když změníme pořadí slov, význam věty často zůstane stejný. Jak už ale správně tušíte, v angličtině to takto nefunguje. Anglický slovosled má pevně daný pořádek a když ho porušíme, věta nemusí být srozumitelná, nebo dokonce úplně změní význam.
Pro správný slovosled v angličtině si musíme zapamatovat pravidlo SVOMPT. Každé písmeno zastupuje jeden větný člen.
S – Subject (podmět – kdo něco dělá)
V – Verb (sloveso – co dělá)
O – Object (předmět – co nebo koho)
M – Manner (způsob – jak)
P – Place (místo – kde)
T – Time (čas – kdy)
S | V | O | M | P | T |
---|---|---|---|---|---|
She (Ona | reads čte | a book knihu | quickly rychle | at home doma | every evening. 🔊
každý večer.) |
Ne každá anglická věta musí obsahovat všechny větné členy. V běžné komunikaci se navíc často používají kratší věty.
S | V | T |
---|---|---|
We (My | get up vstáváme | early 🔊
. brzy.) |
S | V | O | P |
---|---|---|---|
They (Oni | play hrají | football fotbal | after school 🔊
. po škole.) |
TIP! Pokud si hned nezvládnete zapamatovat pořadí všech šesti částí věty, začněte jednoduše. Nejdůležitější je v oznamovací větě dodržet pořadí S-V-O, tedy podmět, sloveso, předmět.
I tady nás může čeština snadno zmást. V češtině stačí jednoduše říct „V kuchyni je kočka.“ nebo „Na stole jsou klíče.“ V angličtině však u tohoto typu vět musíme použít speciální vazbu:
there is 🔊 (tam je) pro jednotné číslo
there are 🔊 (tam jsou) pro množné číslo
Zkuste si opět přeložit následující věty. Jak budou správně?
V pokoji je televize.
Na stěně jsou dva plakáty.
Vedle lednice je židle.
Pod stolem jsou hračky.
Správné odpovědi najdete níže.
There is a TV in the room. 🔊 (V pokoji je televize.)
There are two posters on the wall. 🔊 (Na stěně jsou dva plakáty.)
There is a chair next to the fridge. 🔊 (Vedle lednice je židle.)
There are toys under the table. 🔊 (Pod stolem jsou hračky.)
TIP! Pokud chceme naopak říct, že se někde něco nenachází, vazbu použijeme v záporu – there isn’t 🔊 (tam není), there aren’t 🔊 (tam nejsou).
Třetí osoba jednotného čísla (he, she, it) dává začátečníkům často zabrat. Neustále si připomínáme, že v přítomném prostém čase – tedy když mluvíme o pravidelných činnostech, zálibách nebo preferencích – musíme ke slovesu přidat koncovku -s nebo -es.
She works in the garden every day. 🔊 (Každý den pracuje na zahradě.)
He watches TV every evening. 🔊 (Každý večer se dívá na televizi.)
Jakmile si to ale konečně zapamatujeme přijde otázka a zápor a vše je opět jinak. V otázce u 3. osoby jednotného čísla použijeme pomocné sloveso does a významové sloveso zůstává v základním tvaru (bez -s).
Does she like music? 🔊 (Má ráda hudbu?)
Does he go to work by car? 🔊 (Jezdí do práce autem?)
V záporné větě použijeme doesn’t a sloveso opět zůstane v základním tvaru.
He doesn’t speak English. 🔊 (On nemluví anglicky.)
She doesn’t drink coffee. 🔊 (Ona nepije kávu.)
TIP! Nezapomeňte, že stejný princip platí také pro minulý čas.
V kladné větě použijeme sloveso v minulém tvaru, tedy s koncovkou -ed u pravidelných sloves nebo ve formě příčestí minulého u nepravidelných sloves.
I played football. 🔊 (Hrál/a jsem fotbal.)
She bought a new car. 🔊 (Koupila si nové auto.)
V otázce použijeme did, v záporu didn’t a hlavní sloveso opět zůstane v základním tvaru.
Did they have dinner? 🔊 (Večeřeli?)
He didn’t play the guitar. 🔊 (Nehrál na kytaru.)
V češtině můžeme některá slovesa použít v různých významech, zatímco v angličtině se pro jednotlivé situace používají odlišné výrazy. Typickým příkladem jsou slovesa půjčit a učit.
Slovesa borrow a lend
V angličtině musíme rozlišovat, jestli si něco půjčujeme my, nebo naopak někdo půjčuje něco nám.
→ borrow🔊 = půjčit si něco od někoho (něco si „beru“)
→ lend 🔊 = půjčit něco někomu (něco „dávám“)
I want to borrow a book from the library. 🔊 (Chci si půjčit knihu z knihovny.)
I lent him some money last week. 🔊 (Půjčil/a jsem mu minulý týden nějaké peníze.)
Slovesa learn a teach
Podobně je to se slovesem učit se, i zde musíme v angličtině rozlišit dva různé významy.
→ learn 🔊 = učit se (něco se dovídám já)
→ teach 🔊 = učit, někoho něco naučit
I want to learn English. 🔊 (Chci se naučit anglicky.)
He is teaching his son how to catch a ball. 🔊 (Učí svého syna, jak chytit míč.)
TIP! Zkuste si tato slovesa spojit s konkrétními situacemi ze svého života a použít je ve větách, jejich význam se vám tak bude snáze pamatovat.
Mezi nejčastější chyby, kterých se v začátcích učení angličtiny dopouštíme, patří také zaměňování výrazů some a any. Význam těchto slov se může zdát podobný, ale každé z nich se v angličtině používá v jiném typu vět. Pojďme se tedy podívat, jak to se some a any vlastně je.
Použití some
→ Some používáme především v kladných větách, pokud mluvíme o neurčitém množství a následující podstatné jméno je v množném čísle, nebo je nepočitatelné.
I have some friends in London. 🔊 (Mám nějaké kamarády v Londýně.)
There is some yoghurt in the fridge. 🔊 (V lednici je nějaký jogurt.)
Použití any
→ Výraz any používáme většinou v záporných větách a otázkách.
I don’t have any money. 🔊 (Nemám žádné peníze.)
Are there any apples in the fridge? 🔊 (Jsou v lednici nějaká jablka?)
TIP! Pokud někomu něco nabízíme, použijeme some také v otázce.
Would you like some coffee? 🔊
(Dáš si kávu?)
Do you want some cake? 🔊
(Chceš dort?)
Začátečníci také často zaměňují slovesa do a make, obě totiž znamenají dělat, ale v angličtině mají odlišné použití.
Sloveso do
→ Sloveso do většinou používáme ve významu něco vykonávat – typicky jde o obecnou činnost, úkol, práci nebo povinnosti.
I do my homework after school. 🔊 (Po škole dělám domácí úkoly.)
I do the shopping every Friday. 🔊 (Každý pátek nakupuji.)
Sloveso make
→ Sloveso make se naopak používá, když něco vytváříme nebo vyrábíme – tedy když činností vznikne nějaký konkrétní výsledek.
I made a cake. 🔊 (Upekl/a jsem dort.)
She made breakfast for me. 🔊 (Nachystala mi snídani.)
Další častou chybou bývá nesprávné umístění spojení very much ve větě. V češtině je pro nás přirozené říct například „Velmi ráda nakupuje“ nebo „Velmi si užívá tanec.“ V angličtině ale musíme myslet na to, že příslovce very much patří až na konec věty.
She likes shopping very much. 🔊 (Velmi ráda nakupuje.)
They enjoy this job very much. 🔊 (Velmi si tu práci užívají.)
TIP! Pokud chceme říct, že něco máme opravdu hodně rádi, můžeme v angličtině použít také sloveso love.
I love dancing. 🔊 (Mám hodně rád/a tancování. / Miluju tancování.)
O našich zálibách a koníčcích často mluvíme hned na začátku, například při představování. Většinou se naučíme, že k tomu používáme slovesa jako:
like 🔊 (mít rád)
love 🔊 (milovat, mít velmi rád)
enjoy 🔊 (užívat si)
don’t like 🔊 (nemít rád)
hate 🔊 (nenávidět)
Nezapomeňte ale, že po těchto výrazech musí v angličtině následovat sloveso s koncovkou -ing.
I love swimming. 🔊 (Miluji plavání.)
I enjoy driving. 🔊 (Užívám si řízení.)
They hate cooking. 🔊 (Oni nenávidí vaření.)
Mnoho začátečníků se bojí mluvit anglicky. Mají pocit, že toho ještě neumí dost, a proto záměrně odkládají příležitosti ke komunikaci. Často se bojí, že udělají chybu, nebo že jim nikdo nebude rozumět. Pravda je ale taková, že právě trénink mluvení a výslovnosti nás může posunout nejvíc a nejrychleji.
Co tedy pomáhá? Tady je pár tipů:
Mluvte nahlas, i když jste sami – mluvte si pro sebe, čtěte nahlas anglické věty.
Poslouchejte a napodobujte – pusťte si krátké video, film nebo seriál. Poslouchejte, jak angličtina zní. Opakujte věty, výslovnost a intonaci.
Nebojte se chyb – jsou přirozenou součástí každého učení.
Hlavně mluvte – klidně pomalu a jednoduše, ale mluvte. Plynulost přijde časem.
Mluvení je dovednost – čím víc ji trénujete, tím jistější si v angličtině budete.
Na závěr bych ráda připomněla, že učit se cizí jazyk neznamená být perfektní. Chyby dělá každý z nás, důležité je učit se z nich. Každá věta, kterou zkusíte říct, vás posune o krok dál, a i malé zlepšení se počítá.
Angličtina není mnohdy otázkou talentu, ale tréninku, pravidelnosti a odvahy nebát se mluvit. A pokud se do toho chcete pustit naplno a konečně si v angličtině začít věřit, přidejte se na speciální vysílání zdarma, kde vám prozradím, proč většina lidí zbytečně ztrácí stovky hodin při učení angličtiny a jak vy můžete dosáhnout plynulosti za kratší čas a s menším úsilím.
SPECIÁLNÍ VYSÍLÁNÍ ZDARMA
ANGLIČTINA NA AUTOPILOTA
Od náhodného učení k systematickému pokroku
7. září 2025 od 19:00 hodin
Zjistěte, proč většina lidí zbytečně ztrácí stovky hodin při učení angličtiny a jak vy můžete dosáhnout plynulosti za kratší čas a s menším úsilím.
Těším se na vás zase příště – have a lovely day and keep learning!
Peťa
Englishka 🦊